28 Jan 2018

Mamu Suomesta


Maahanmuuttaja, maastamuuttaja, mamu, minä.

Muutto ulkomaille kuulostaa ja näyttää päälle päin ihanalta, ja kyllähän se onkin. Mutta muuttoon kuuluu paljon säätämistä ja tekemistä, myös paperihommia.
Olen pitkään odottanut, että löydän sen oman paikkani ja vielä maasta, josta haaveilin ennen sinne matkustamista. Olen siis muuttamassa tässä keväällä Irlantiin. Balin reissun aikana/jälkeen alkaa työnhaku ja vien osan tavaroista samalla uuteen kotiini.


Oletko katsonut kaikkea omaisuuttasi ja miettinyt, mistä et voisi missään tapauksessa luopua? Tässä tapauksessa henkinen irtautuminen omaisuudesta on välttämätöntä.
Vaikka kuinka toivoisin saavani ottaa mukaan kaikki ihanimmat (ja vähäiset) huonekaluni, tulisi niiden lähettämisestä turhan kallista.
Eniten minua harmittaa, että joudun luopumaan ihanasta, vanhasta samettinojatuolista, jonka löysin onnekkaasti tori.fi 'Annetaan'- osiosta. Se oli ensimmäinen oma huonekaluni, kun muutin exäni luonta, enkä omistanut yhtäkään huonekalua koko suhteemme ajan.


Uudessa asunnossa se oli lähinnä koristeena, mutta kun viime syksynä muutin vihdoin omaan yksiööni, siitä tuli tärkein huonekaluni ja se on mielettömän mukava istua.
Ystäväni ainakin alustavasti sanoi ottavansa tuolin, koska rakastui sen mukavuuteen ollessaan kämppävahtina, kun olin kaksi kuukautta Irlannissa.
Lähinnä mukaan lähtee vain jotain vaatteita, muutama astia josta en halua luopua ja petivaatteita. Olen kerännyt kasan tavaraa myytäväksi ja lahjoitettavaksi, ja osa kirjoista jää toistaiseksi vanhempieni luokse.
Tuntuu taas jotenkin oudolta luopua kaikesta ja aloittaa puhtaalta. Olin juuri rakentanut oman pesäni Helsinkiin, mutta ei Helsinkikään enää kodilta tunnu. Eli tavallaan siirtymä on helppoa, ja uusi seikkailu tekee ihan hyvää näin vuodelle 2018.


Olen jo ennalta miettinyt väliaikaista osoitetta Suomessa ja katsonut Kelan ja Infopankin sivuilta ohjeita muuton suhteen (Infopankin sivut).

Tuntuu, että olisi vaikka mitä tehtävää, mutta mistä sitä aloittaisi?

No comments :

Post a Comment

Back to Top